‘Jonge honden’ op ontdekkingstocht door het ondernemerslandschap

Uitzendbureau Flexible+ en AKO Panel genieten van SOM’s Uitwisseling 

Zonder de oudere garde onder de ondernemers tekort te doen – dat zou ook niet terecht zijn – is het een verademing om twee jonge ondernemers aan de stamtafel te zetten. Zeker als dat zoals in deze aflevering van SOM’s Uitwisseling ook nog eens mag zijn met Marcel Schepers en Rick Spijkerboer. Je proeft bij hen de passie om de grenzen van het ondernemerslandschap te verkennen. Ze nemen je mee op reis hoe ze bestaande markten uitdiepen en nieuwe werelden ontdekken. Daar krijg je toch energie van?

We zijn te gast bij AKO Panel in Dalfsen, de zaak van Marcel Schepers. Net als zijn twee andere bedrijven RK Office en ALMAchair is het ondergebracht in het pand van groothandel RK Office, het voormalige Roessink Kantoormeubelen. Er zijn voldoende overeenkomsten met collega-ondernemer Rick Spijkerboer, maar er is ook een belangrijk verschil. Waar onze gastheer er vanuit een loondienstverband voor koos om de bedrijven van zijn werkgever over te nemen, was zijn gast werkzaam in een andere sector voordat hij in Raalte startte met uitzendbureau Flexible+.

AKO Panel bestaat sinds 2014 en richt zich op duurzame akoestische panelen. In eerste instantie gemaakt van gerecyclede PET(plastic)-flessen. “We kopen het hier in als plaatmateriaal en maken het dan op maat voor elke kantooromgeving. Wat de architecten maar verzinnen…”, aldus Schepers die er tijdens het opmaken van de balans achter kwam hoeveel PET-flessen er in 2019 zijn verwerkt voor het plaatmateriaal van AKO Panel: 1,8 miljoen!

2014. Toen waren we met z’n allen net zo’n beetje uit de economische crisis. Het klinkt gedurfd om juist dan met een nieuwe tak te beginnen.
MS: “Zo gek is het eigenlijk niet. We merkten dat het zakenleven toen eigenlijk steeds meer overstapte naar kantoorinrichting met een industriële look. En we hadden al gauw in de gaten dat er meer behoefte zou komen aan maatregelen voor de akoestiek. We wisten helemaal niets van die wereld. Zijn om ons heen gaan kijken en kwamen toen het plaatmateriaal van PET-flessen tegen. Dat hebben wij doorontwikkeld door te spelen met andere vezellengtes en harde of zachtere persingen.”

MS: “Maar, wat doet Flexible+ eigenlijk?

RS: “Ik kan hier even aan de hectiek ontsnappen, ha ha. Zonder gekheid, wij zijn een bureau dat zich richt op uitzenden (kortdurig) en detacheren (langdurige projecten) in diverse branches. Denk bijvoorbeeld aan het aanleggen van glasvezel of het installeren van Slimme Meters voor de energieleveranciers. Het verschil met vele andere uitzendbureaus is dat wij niet alleen met poppetjes schuiven, maar ook zorgen voor opleiding, auto en gereedschap. We hechten veel waarde aan persoonlijk contact. Dat is ook de reden dat we onze medewerkers door het hele land opzoeken om op locatie te kijken of alles naar wens gaat.”

Dat is inderdaad behoorlijk anders. Vandaar waarschijnlijk ook de + in Flexible+, maar hoe ontstaat eigenlijk het idee voor een uitzendbureau met een dergelijke insteek?
RS: “Ik was werkzaam in de aannemerij en onder andere verantwoordelijk voor het aanleggen van glasvezel. We merkten dat het heel moeilijk was om goede mensen te behouden. Dat je het gevoel krijgt alleen maar op te leiden voor een ander bedrijf. Op dat moment ben ik gestart met een bureau dat de opleiding regelt en vervolgens de mensen detacheert.”

MS: “Op welke leeftijd ben jij begonnen als eigen ondernemer?”

RS: “25.”

MS: “Pfff, dat is jong.”

RS: “Misschien heeft het er mee te maken dat ik uit een ondernemersfamilie kom.”  

Als we de verhalen zo beluisteren, kan het niet anders of jullie zijn knetterdruk…
MS: “In mijn hoofd altijd… En naast de gewone werkdagen, werk ik gemiddeld wel twee avonden in de week.”

RS: “Druk, ja altijd inderdaad, maar eerlijk gezegd, vind ik het aantal uren niet eens zo spannend.”

MS: “Daar ben ik het volledig mee eens. Als je ergens passie voor voelt, dan denk je niet in uren.”

RS: “In mijn hoofd draait het altijd door. Of het nu door de week of in het weekend is. En of het nu overdag of avond is, ideeën zijn er in overvloed.”

AKO Panel flexible+
De tekst gaat verder onder de afbeelding

Jullie zijn beiden jonge ondernemers met een drive. Dat betekent waarschijnlijk dat er ook wel ideeën zijn over groei. Hebben jullie al een stip aan de horizon gezet? 
MS: “Nou, we willen wel heel graag groothandel blijven zodat we controle houden over het productieproces. De montageklussen besteden we vooralsnog dus graag uit aan andere bedrijven.”

RS: “Heb je wel iets voor ogen waar je naar toe wilt groeien?”

MS: “Het is niet zo uitgekristalliseerd. Als de handel goed blijft gaan, kunnen we natuurlijk wel sneller groeien en daar staan we ook wel voor open. Inmiddels beschikken we wel over een aantal goede partners in het buitenland en daar liggen mooie kansen. Qua innovatie is Nederland gewoon een heel stuk verder dan pakweg Spanje. Daar heeft het zit-stabureau nog niet eens voet aan de grond gekregen.”

RS: “De groei zit ‘m voor ons vooral in het aanboren van nieuwe markten. De bouw en telecom lopen wel door. Net als het verhaal van de Slimme Meters, maar het is altijd goed om je oriënteren op andere mogelijkheden. Zo hebben we plannen om monteurs op te leiden voor het plaatsen van laadpalen.”

Het gesprek vindt plaats in de showroom van de groothandel waar we wel enkele akoestische panelen zien hangen, maar het wordt tijd voor een rondleiding om iets meer van het bedrijf te zien. Even naar achteren en we komen in een immens magazijn dat weer grenst aan de productieruimte. Indrukwekkend, constateren we samen met Rick Spijkerboer. 

MS: “Jij kunt het waarschijnlijk met veel minder doen. Beschik je eigenlijk over een eigen pand?”

RS: “Ken je dat pand op het industrieterrein in Raalte waar vroeger een Kever op het dak stond? Nou, daar zitten wij. Sinds 2018 is het ons eigendom. We hebben inderdaad niet veel ruimte nodig. Ons team van zes personen werkt vanuit deze locatie en ook een bepaalde workshop kan hier prima plaatsvinden. Voor het verzorgen van vakopleidingen wijken we uit naar het bedrijf zelf of een locatie in de nabijheid.”

MS: “Oh, jullie verzorgen zelf opleidingen?”

RS: “Ja, onze uitzendkrachten moeten allemaal over bhv en/of vca beschikken. Dat werd op een gegeven moment zo’n kostenpost dat we op het idee kwamen om het zelf te gaan doen.”

MS: “Bij ons staan alle medewerkers op de loonlijst. Dat is bij jullie niet het geval neem ik aan?”

RS: “Bij ons staat iedereen ook op de loonlijst. Ik weet dat onze branche bekend staat om de tijdelijke contracten, maar vanaf januari hebben we twintig uitzendkrachten een vast dienstverband aangeboden.”

We hoorden al een verhaal over hergebruik van PET-flessen bij AKO Panel. Duurzaamheid is een belangrijk thema?
MS: “We streven altijd naar nieuwe producten en het gebruik van duurzame materialen. Zo werken we ook met spijkerbroeken.”

Pardon? Spijkerbroeken?
“Ja, bij de productie van denim spijkerboeken is sprake van veel snijafval. Dat worden uiteindelijk losse vezels die worden geperst tot akoestische platen. Het is goedkoper dan gerecyclede PET-flessen.”

Hoe graag je het misschien zou willen, bij Flexible+ is het waarschijnlijk een stuk moeilijker om een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving?
“We hebben wel elektrische auto’s rijden. Aan de voorkant is het even een investering, maar je verdient het terug. Ook hebben we plannen voor zonnepanelen op ons bedrijfspand. Verder gaat het bij ons meer om duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Hoe voorkom je ziekteverzuim? Daarom sturen we ook regelmatig een interne nieuwsbrief rond met allerlei tips. Bijvoorbeeld over de hoeveelheid kleding in de winter en hoe je in een hete zomer verkoeling kunt vinden.”

Delen:

Deel dit artikel!