Op zoek naar de twinkeling in de ogen van de ondernemer

Drukkerij Van Asselt en ER IS WERK vinden elkaar in een gelukzalig moment

Het is soms bijna beangstigend hoeveel overeenkomsten er tussen ondernemers te vinden zijn. Bedrijven die in totaal verschillende branches actief zijn en toch veel meer delen dan ze van tevoren hadden ingeschat. Dat wordt heel mooi duidelijk als je ze bij elkaar aan tafel zet zoals in deze rubriek ‘SOM’s Uitwisseling’. Daniëlle Poppe van uitzendbureau ER IS WERK en Niels Schoorlemmer van Drukkerij Van Asselt komen er achter dat ze zelfs een twinkeling delen.

Daniëlle is zelfs bewust op zoek naar dat fonkelmoment. “Als wij werkzoekenden spreken, is een opleiding en/of ervaring niet eens altijd het allerbelangrijkst. We willen die twinkeling zien als ze bijvoorbeeld praten over een hobby. Iemand die in z’n vrije tijd blij wordt van sleutelen of klussen, kan een prima aanwinst zijn voor één van onze opdrachtgevers. En als je dan die twinkeling ziet als ze over hun hobby praten, dan heb je kans dat je de juiste kandidaat te pakken hebt.” Ook gastheer Niels is bekend met het twinkel-fenomeen. Al moet het wel in een ander kader worden geplaatst. Bij hem is het heel duidelijk gerelateerd aan zijn product, het drukwerk. In een tijd waarin internetdrukkers vooral opteren voor de massa, moet een kleinere drukker als Van Asselt het hebben van kwaliteit. “Persoonlijk krijgen we daar ook een beter gevoel bij. En als we dan iets hebben gemaakt, waar de klant volledig achter staat, zijn wij ook blij. En hebben we beiden een twinkeling in de ogen.”

Soms moet je als schrijver een ontmoeting tussen ondernemers even op gang helpen. Niet bij deze twee Sallanders. Ze vinden elkaar snel in een geanimeerd gesprek. Ze zijn zelf relatief jonge ondernemers, de een (Niels) al wat langer met vier medewerkers op de loonlijst en de ander (Daniëlle) voegt medio juli nummer drie aan het team toe. En ze weten beiden hoe het is om met familie samen te werken. Daniëlle is ER IS WERK begonnen met haar vader die op de achtergrond nog altijd als adviseur en sparringpartner aanwezig is. En Niels heeft Drukkerij Van Asselt overgenomen. Zijn vader wordt regelmatig ingevlogen voor allerlei hand- en spandiensten. “Als wij drukwerk laten bezorgen, horen we wel eens: ‘Hey, is die ouwe er niet’?” Daniëlle: “Het is een mooie ontwikkeling. Vroeger werd de 50-plusser bijna standaard afgewezen bij een uitzendbureau. Nu worden ze gelukkig gewaardeerd voor hun vakmanschap en kennis van het ambacht.”

En als we het over leeftijd hebben, dan wordt persoonlijk contact in dit internettijdperk natuurlijk steeds minder op prijs gesteld. Of hebben we het niet bij het juiste eind?
“Natuurlijk wordt er veel online gedaan”, geven ze beiden aan. “Maar, de behoefte aan persoonlijk contact met iemand in een bedrijf of winkel blijft altijd. Je ziet juist dat jongeren het steeds meer gaan opzoeken omdat ze een product met eigen ogen willen zien en ook het advies op prijs stellen.” Terwijl we deze ochtend genieten van een heerlijk voorjaarszonnetje vertelt Niels dat het voor Drukkerij Van Asselt niet belangrijk is om op een A-locatie te zitten. Een vaste stroom klanten uit het bedrijfsleven en reclamebureaus weet de weg dagelijks te vinden. “Ze komen hier voor de kwaliteit.”

Laagdrempelig
Dat is bij ER IS WERK natuurlijk niet anders. Ook daar staat kwaliteit hoog in het vaandel, maar tegelijkertijd moeten ze wel zichtbaar zijn. Alle reden dus om na een paar jaar te verhuizen naar een nieuwe locatie (voormalig onderkomen van Fysiotherapie De Stam, per 1 juli) in het centrum van Raalte. “Ik heb de handen nog net schoon weten te krijgen”, geeft Daniëlle lachend aan nog midden in de klusperiode te zitten. “We zijn er hartstikke blij mee. Het is ruim en je loopt er gemakkelijk binnen. Dat laagdrempelige wat bij een uitzendbureau hoort, misten we toch wel…”
NS: “Vroeger liep je inderdaad langs de uitzendbureaus om naar de vacatures in de etalage te kijken.”
DP: “We hopen dat werkzoekenden ons straks beter weten te vinden en voor een vraag zo even binnen lopen. Wordt het een uitgebreider gesprek, dan maken we gewoon een afspraak.”
We maken in de tussentijd een rondje langs machines – we zullen je de vaktechnische termen besparen – waarmee alle producten worden gemaakt. Posters, etiketten, stickers, flyers, folders, reclameborden. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt bij Drukkerij Van Asselt gemaakt. Zelfs visitekaartjes voor een bedrijf dat gaat verhuizen…
Dat kan overigens zowel via offset als digitaal. De keuze is afhankelijk van de gebruikte huisstijlkleuren. “Al zie je wel dat vormgevers tegenwoordig niet goed meer weten wat het effect van hun keuze is. “Dan komen ze bijvoorbeeld met knaloranje op de proppen. Ziet er op het computerscherm heel mooi uit, maar de praktijk is weerbarstig”, stelt Niels. “Dat is wel één van de redenen waarom wij voor de rustige kleuren blauw en groen hebben gekozen”, geeft Daniëlle aan er van tevoren goed over nagedacht te hebben.

Ooit is ze al een keer op bezoek geweest bij Drukkerij Van Asselt. Dat was nog in de periode dat ze bij een ander uitzendbureau actief was. In de drie jaar van ER IS WERK is het er nog niet van gekomen, maar beiden weten elkaar zonder enige twijfel wel te vinden. Tegelijkertijd is er ook het besef dat het lastig is om mensen te vinden die de kennis en kunde hebben om tijdelijk in de drukkerij aan de slag te gaan. “De eventuele kandidaten moeten vaktechnisch zijn geschoold en direct inzetbaar zijn. Het zou handig kunnen zijn om de uurtjes overwerk op te vangen, maar”, laat Niels een stilte vallen. “Voordat je ze goed hebt ingewerkt, houdt het al weer op”, vult Daniëlle aan.

Wellicht komt het toch nog een keer tot een deal tussen de drukkerij en het uitzendbureau. Het is – denkt Niels – daarom altijd handig te weten hoe ER IS WERK aan de juiste kandidaten komt. “Ze komen bij ons, we gaan ook zelf op zoek en er komt veel los via netwerken en het mond tot mond circuit. Maar, de werkloosheid is laag en dan werkt het allemaal wel even anders. Mensen zijn niet op zoek naar een baan, maar naar een nieuwe uitdaging.”

Delen:

Deel dit artikel!