MENU

16 oktober 2018 Reacties uitgeschakeld voor Besef wat je aantrekt bij welke gelegenheid! Views: 324 SOM's Kennis

Besef wat je aantrekt bij welke gelegenheid!

De nieuwe dresscode voor de ondernemer van tegenwoordig: dressual!

Sta je als ondernemer ’s morgens net iets te lang bij de kledingkast en weet je dan nog niet zeker of je de juiste keuze hebt gemaakt? Hou dan de volgende uitgangspunten van Jan Mark Dierckxsens en Evert Bremer van Dierckxsens Menswear in gedachten: besef met wie je een gesprek hebt, wat is de leeftijd van die persoon en wat is de gelegenheid: het eerste verkoopgesprek of een netwerkevent?

Het is een inkoppertje voor de eigenaar en bedrijfsleider van de vestiging Raalte. Of het door mannelijke ondernemers wordt onderschat hoe je je zakelijk moet kleden? Het antwoord: “Ja, natuurlijk!” Voor de iets oudere generatie valt het ook zeker niet mee, want in een relatief kort tijdsbestek is er best veel veranderd. Van compleet kostuum met stropdas begin deze eeuw ging het naar spijkerbroek met nette blouse en colbert in 2018. Een wereld van verschil!
Met die ontwikkeling is helemaal niets mis, maar het gevaar is dat mannen de plank volledig mis slaan. “Als je een pak draagt, is het eigenlijk altijd goed. Bij smart casual heb je veel keuzestress. Voor welke broek kies je, spijkerbroek, chino of pantalon? Welk overhemd: lichtblauw of die blouse met bloemenprint? Welk colbert? De donkerblauwe of de print? En tot slot de schoenen: witte sneakers of toch die nette schoenen?”

‘Dress to impress’ is altijd nog wel een goed motto om mee te nemen als je ’s morgens een duik in de kledingkast neemt. Je moet het natuurlijk niet overdrijven, maar wat Dierckxsens en Bremer betreft, kun je je beter te netjes kleden dan te slordig. “Als je zelf nog jong bent en je moet een verkoopgesprek aangaan met een ouder iemand, dan is het wel slim om een pak aan te trekken. Dan ziet de ander toch dat je er aandacht aan hebt besteed. Anders heb je een mismatch en is het een stuk moeilijker om iets te verkopen. Al werkt het bij de verkoop van een systeemplafond weer net even iets anders dan in de autobranche.”
Creatieve mensen – zoals redacteuren – komen nog weg met een spijkerbroek en een trui, maar het zakelijke verkeer verwacht een grotere inspanning. “Soms wordt er veel aandacht besteed aan de aanschaf van een leaseauto of dure laptop, maar lopen ze wel in een colbert van zes jaar oud waar de rafels aan hangen”, aldus Dierckxsens en Bremer die sinds kort de gelegenheid bieden voor een groepsafspraak (minimaal 5 personen) in de avonduren. Voor persoonlijk advies en een nadere prijstechnisch interessante kennismaking met het assortiment colberts, pakken, blouses en overhemden die onder eigen label worden geproduceerd.

Dierckxsens Raalte
Herenstraat 6
8102 CP Raalte
0572 74 52 97
www.dierckxsens.nl

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.