MENU

28 juni 2021 Reacties uitgeschakeld voor Ontwikkelgesprekken zijn goed voor werknemer én werkgever Views: 719 SOM's Kennis

Ontwikkelgesprekken zijn goed voor werknemer én werkgever

’t Salland Coaching pleit voor meer aandacht voor duurzame inzetbaarheid

De wereld verandert. Dus ook de verhouding tussen werkgever en werknemer. Waar een medewerker enkele decennia geleden zonder morren 25 jaar achtereen bij één bedrijf dezelfde taken uitvoerde, komt hij/zij nu eerder op voor z’n belangen. Moet je dat als ondernemer zien als lastig en vervelend? Nee, integendeel! Omarm het en ga samen aan de slag om duurzame inzetbaarheid te creëren. 

Een mooi instrument is het zogenaamde ontwikkelgesprek. “Dat is wezenlijk anders dan het meer bekende functioneringsgesprek. Je werpt samen een blik naar de toekomst en de werknemers spreken hun ambities uit. Het draait tegenwoordig ook steeds meer om een stukje zingeving. Zeker bij de jongere generatie. Zij streven heel duidelijk naar een doel in het leven”, weet Martine Scholten, mede-eigenaar van ’t Salland Coaching & Advies in Luttenberg uit ervaring. 

Of je nu een paar mensen in dienst hebt of meer dan tien, het is goed om ontwikkelgesprekken in te plannen. Beschik je niet over een eigen HR-manager of -afdeling, dan is het goed om externe hulp in te schakelen. En leg de uitkomst vooral vast in een ontwikkelplan. “Dan kun je het bijvoorbeeld eens in de twee jaar samen tegen het licht houden en toetsen of het nog past.” Natuurlijk is het mogelijk dat uit het ontwikkelgesprek blijkt dat de ambities van werknemer en bedrijf geen gelijke tred houden. Dat moet je zeker niet als een bedreiging zien. “Je kunt niet verwachten dat medewerkers hun hele werkzame leven bij jouw bedrijf blijven. Als ondernemer is het belangrijk dat je je flexibel opstelt als het gaat om verandering. Onderschat vooral ook niet dat enige doorstroming zeker ook goed is voor het bedrijf. Je wilt toch fitte medewerkers waarmee je resultaten kunt behalen?”

De praktijk wijst uit dat in een ontwikkelgesprek nog wel eens verrassende zaken naar boven komen als je het personeel de ruimte geeft om hun ambities uit te spreken. Een accountmanager kan bijvoorbeeld aangeven dat hij graag de landelijke markt wil bestormen in plaats van zich alleen op de regionale markt te focussen. “Dan kun je als ondernemer de afweging maken of je daarin mee wilt gaan en samen kijken wat nodig is om het te realiseren.”

Twijfel je nog over ontwikkelgesprekken en ontwikkelplannen, dan is het goed om te weten dat je een beroep kunt doen op SLIM-subsidies die MKB’ers stimuleren meer te doen met leren en ontwikkelen. “Je kunt het gebruiken voor het maken van ontwikkelplannen en inzetten voor opleidingsmogelijkheden”, aldus Martine die benadrukt dat het ook hier gaat om een vorm van cofinanciering. Maar dan wel een hele aantrekkelijke vorm. “Normaal gesproken word je als ondernemer geacht de helft van het bedrag te betalen, maar de SLIM-subsidie vergoedt maar liefst tot 80%.”

’t Salland Coaching & Advies   
www.tsalland.nl

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.