Je bent zichtbaar, maar vinden ze je ook?

Het is voor jouw bedrijf ontzettend belangrijk om online zichtbaar en vindbaar te zijn. Maar wat is nou beter? Focussen op vindbaarheid of zichtbaarheid?

Met zichtbaarheid op social media heb je wel controle over de content die je plaatst, maar niet over het bereik van je content. De berichten die je plaatst toont Facebook aan steeds minder van je volgers. Om je doelgroep op social media te bereiken moet je dus eigenlijk adverteren.  

Daarnaast zijn er regelmatig verschuivingen op social media (van Facebook naar Instagram). Wanneer jij je focust op één platform loop je het gevaar steeds opnieuw te moeten beginnen met het opbouwen van volgers. 

Tenslotte zitten mensen niet op social media om een product te kopen. Ze zitten op social media voor tijdverdrijf of uit verveling. Ze zijn daar niet bewust op zoek naar een oplossing voor hun probleem. 

Bij vindbaarheid is dat anders. Je potentiële klanten googelen je bedrijfsnaam of zoeken naar een oplossing voor een probleem. Wanneer jij goed wordt gevonden op een specifiek zoekwoord behoud je deze positie vaak voor een langere periode. Dit resulteert in veel waardevolle bezoekers op je website. Zo genereer je leads en kun je ze met e-mailmarketing overtuigen van jouw product of dienst.

Dus volledig focussen op vindbaarheid en stoppen met zichtbaarheid op social media? Zeker niet! Je zichtbaarheid op social media zorgt voor herkenbaarheid. En adverteren op Facebook is een hele krachtige manier om je doelgroep te bereiken en verkeer op je website te krijgen. Kies je voor vindbaarheid, prima. Kies je voor zichtbaarheid, ook goed. Als er maar een gedachte en een plan achter zit. En niet vergeten, doe het!

Bart Pronk
Bart Online

Delen:

Deel dit artikel!