“De boodschap is altijd bepalend, maar soms moet je uitdagen met de vorm”

Yvonne Haaxman van Haaxman Communicatie

Je zou Yvonne Haaxman kunnen beschouwen als een old school tekstschrijver. We bedoelen dan dat ze is gevormd door jarenlange ervaring in de wereld van offline media. De Lettelse heeft jaren geleden echter het vermogen gehad om tijdig in te zien dat je het met alleen offline niet meer redt. En dat de communicatie steeds meer opschuift in de richting van online. 

Kijk naar de jeugd van tegenwoordig. Die doen alles met social media. “Dat is een ontwikkeling die je niet links kunt laten liggen.” Yvonne wil wel een kanttekening plaatsen, want ze vindt dat momenteel teveel aandacht uitgaat naar de communicatiekanalen. Het heeft zelfs een hogere status dan de boodschap die je wilt verkondigen. Als contentstrateeg stuit haar dat natuurlijk tegen de borst. Ze ziet het daarom als haar missie de (potentiële) klanten van Haaxman Communicatie te overtuigen van het feit dat de boodschap altijd het uitgangspunt moet zijn.

Een mooie, persoonlijke missie, maar hoe ziet dat er in de praktijk ongeveer uit?
“Als de klant bij aanvang van het gesprek meteen over middelen begint, dan is mijn reactie: ‘waarom wil je dat?’ Dan heb je al een vertrekpunt. Je moet proberen te achterhalen wat het doel van de communicatieboodschap is. Is het informeren, inspireren of moet je mensen overtuigen? De vervolgstap is dan de vorm van de content die het best past bij dat publiek.”

Met andere woorden: dan gaat het er om hoe je de boodschap verpakt?
“Inderdaad! Als je nieuws te melden hebt, kan het een persbericht zijn, maar afhankelijk van de doelgroep is het misschien wel beter om het te verpakken in een cartoon, een infographic of een filmpje. De boodschap is altijd bepalend, maar soms moet je het publiek uitdagen met een afwijkende vorm.”

Je hebt tegenwoordig keuze uit vele communicatiekanalen. Maakt dat het werk voor een communicatieadviseur lastiger of juist eenvoudiger?
“Misschien wel eenvoudiger, maar in ieder geval gevarieerder. Al heb je natuurlijk wel te maken met het feit dat budgetten vaak bepalend zijn voor de keuzes die je moet maken. Het mooie van de huidige tijd is wel dat je content op meerdere manieren kunt inzetten. Dezelfde informatie kun je dus delen via een persbericht naar de media, een nieuwsbericht op de eigen website en posts voor social media kanalen als LinkedIn, Facebook en Instagram.”

Dat doet vermoeden dat je wel meer met planning bezig moet zijn. Klopt dat?
“Dat is correct, maar zeker geen nadeel, want met zoveel communicatiekanalen kun je van tevoren al goed de strategie uitstippelen. Een contentkalender helpt bijvoorbeeld om het allemaal meer structuur en balans te geven. Niet alleen qua tijd, maar ook dat je meer nadenkt over eenduidigheid in de manier waarop je naar buiten reedt. Dat is goed en efficiënt communiceren!”

Je bent vaak actief in interim klussen bij de overheid en geeft ook advies aan het bedrijfsleven. Wat is de gouden tip die je achterlaat bij opdrachtgevers?
“Het belangrijkste advies is dat je je moet verplaatsen in het publiek. Waar ligt de informatiebehoefte en interesse. Vraag je af welke antwoorden het publiek wil hebben. Dat geldt voor een tekst op de website, maar ook voor een brief die je vanuit een overheidsinstantie verstuurt. Als je als vrijwilligersorganisatie hoopt in aanmerking te komen voor subsidie kun je best leven met een afwijzing. Maar, het valt een heel stuk beter als je eerlijke en duidelijke uitleg krijgt over het waarom. Dat zorgt voor meer begrip en waardering. Daar probeer ik een organisatie altijd wel in mee te nemen.”

Haaxman Communicatie
Schotwillemsweg 9
7434 PV Lettele
0570 83 22 47
info@haaxmancommunicatie.nl
www.haaxmancommunicatie.nl

Delen:

Deel dit artikel!