MENU

27 oktober 2017 Reacties uitgeschakeld voor ‘Wees je bewust van je eerste indruk, die maak je maar één keer’ Views: 831 5 Vragen aan ...

‘Wees je bewust van je eerste indruk, die maak je maar één keer’

Met haar eigen bedrijf Jouw Eigen Kracht ondersteunt imagocoach Debbie Kotteman ondernemers en andere professionals. Al jarenlang zet ze zich vol passie en plezier in om ze een stukje verder te helpen in hun carrière. SOM stelt Debbie vijf vragen.

Wat is een imagocoach?
Ik zie een imagocoach als iemand die jou helpt om de beste versie van jezelf neer te zetten. Er zit soms een disbalans tussen wat iemand in huis heeft en wat hij of zij aan de buitenwereld laat zien. Het gaat om een stukje bewustwording en kritisch naar jezelf durven te kijken. Dat gaat verder dan de meeste mensen denken. Hoe kom je over? Wat wil je laten zien? En wat is je doel? Samen met de persoon in kwestie ga ik op zoek naar zijn of haar eigen kracht en dat maken we vervolgens zichtbaar. Ik help bijvoorbeeld veel mensen die voor grote groepen spreken. We bepalen de boodschap die diegene wil overbrengen en passen het hele plaatje hierop aan. Dat betekent dat we onder andere kijken naar wat iemand aan heeft, hoe hij of zij op het podium staat en welke woorden er gebruikt worden. Alle aspecten samen bepalen of je boodschap wordt onthouden en welk beeld mensen van je krijgen.

Wat is de belangrijkste les die jij mensen meegeeft?
Het allerbelangrijkste is de eerste indruk die je achterlaat. We krijgen gemiddeld zo’n 120.000 indrukken per dag. Als jouw eerste indruk niet goed is, dan word je als ondernemer snel vergeten en komen er drie nieuwe ondernemers voor jou in de plaats. Mensen onderschatten het effect van de eerste indruk. Ik durf met zekerheid te zeggen dat er bij de eerste indruk bepaald wordt of jij de deal binnenhaalt en of jij serieus genomen wordt. Natuurlijk spelen hierbij ook andere factoren mee, zoals betrouwbaarheid, integriteit en de gunfactor. Door je bewust te worden van je eigen handelen én je persoonlijke presentatie kun je al een heel stuk winnen. Zorg er wel voor dat het beeld wat je overbrengt klopt met wie jij bent. Als datgene wat jij laat zien echt is, bij jezelf past en authentiek is, geloven mensen je. Blijf daarom dicht bij jezelf, ga uit van je eigen kwaliteiten, zet ze juist in en maak ze letterlijk zichtbaar.

Waar zie jij het vaak ‘misgaan’?
Ik kom regelmatig mensen tegen die graag stappen willen maken binnen het bedrijf waarin ze werken, maar waarbij het maar niet lukt. De eerste vraag die ik dan stel is: ‘Heb je kenbaar gemaakt wat je ambities zijn?’. Meestal is het antwoord ‘nee’. De grootste valkuil is dat mensen niet zichtbaar maken wat ze doen én wat ze kunnen. Soms zit er ook nog een stukje teleurstelling achter bij deze mensen, wat overigens vaak de hardste werkers zijn: ‘Zien ze dan niet wat ik allemaal doe en hoe hard ik werk?’. Nee, niet elke manager of leidinggevende ziet dat, dat moet je echt zelf kenbaar maken. Dit komt helaas ontzettend vaak voor en dat is zonde, want zo wordt enorm veel potentie onbenut gelaten. Daarnaast valt mij op dat mensen, vooral vrouwen, steeds maar meer en meer kennis nodig denken te hebben voordat ze ermee aan de slag gaan. Hou daarmee op en communiceer wat je allemaal al wel kunt! Ik zeg altijd: stop met studeren en ga je kennis etaleren.

Jij biedt een mooi, mooier, mooist traject aan. Hoe werkt dat?
Eén van de mogelijkheden binnen Jouw Eigen Kracht is het mooi-mooier-mooist-traject. Dit traject bestaat uit verschillende sessies waarin we vaak samen naar een bepaald doel toewerken, zoals een belangrijke presentatie of een sollicitatiegesprek. Ook hierin kijken we naar het totale plaatje. Als iemand bij mij binnenkomt is hij of zij mooi en samen werken we naar de mooiste versie van diegene toe. Ik geloof dat kleuren iemand kunnen versterken, daarom begin ik altijd met een kleurenanalyse. Eerst kijk ik welke kleuren technisch gezien het beste bij iemand staan. Dat doe ik op basis van de persoonlijke eigenschappen. Hierbij kijk ik naar de contrastwaarde, daar passen een aantal kleuren bij. Dat zijn de kleuren die je technisch goed staan. Daarnaast kijken we naar je kwaliteiten, je ambities en je stijl van communiceren. Daar horen ook een aantal kleuren, motieven en stoffen bij. Bij innovatie en creativiteit passen bijvoorbeeld heldere kleuren, zoals rood, oranje en geel. Intuïtie is verbonden aan paars en bruin is verbonden aan actie ondernemen. Je versterkt jezelf door de kleuren, materialen en combinaties die bij jouw passen te gebruiken in je kleding. Samen met de bewustwording over hoe je praat, staat en loopt zetten we zo de mooiste versie van jezelf neer en bereik jij je doelen.

Welke praktische tips kun je meegeven?
Ons brein beoordeelt op basis van het eerste beeld wat wij van iemand te zien krijgen. Een onhandige openingszin of een te groot pak leidt af van een krachtige eerste indruk. Zorg er bij een eerste ontmoeting altijd voor dat je met je gezicht naar de deur toe zit, zo kijkt iemand die binnenkomt eerst naar je gezicht in plaats van je rug. Een eerste indruk wordt tegenwoordig online al gemaakt. Google jezelf daarom elke drie maanden en druk op afbeeldingen. Vraag jezelf kritisch af of je tevreden bent met de afbeeldingen die je te zien krijgt. Ben je dat niet? Dan is er werk aan de winkel.

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.