Rudolf van der Velde van Brandvizer tipt organisaties: investeer in UX!

“Als UX-designer ben ik het gezicht van de klant”

Geen ondernemer kan tegenwoordig nog zonder een goedwerkende website of handige app. Niet gek ook dat bedrijven daarom regelmatig bakken met geld in deze zaken investeren. Maar uh… Met welk doel eigenlijk? Met zijn bedrijf Brandvizer ziet UX-designer Rudolf van der Velde deze vraag te vaak onbeantwoord blijven. Daarom heeft hij een gouden tip voor organisaties: investeer in UX!

“Veel bedrijven hebben geen idee waarom ze een nieuwe website ontwikkelen. Ze doen het alleen omdat het moet”, zo vertelt Rudolf. “Ze weten totaal niet wie hun klanten zijn, waar de pijnpunten liggen of wat überhaupt het doel van de website is. Het is niet per se onwil hoor, vooral onkunde. Het is een andere, onbekende wereld.” En daar komt de expertise van Rudolf als UX-designer dus om de hoek kijken. Voor iedereen die denkt: hè, wat? UX staat voor user experience en heeft als doel om de complete gebruikerservaring te optimaliseren.

“Veel bedrijven zijn vooral bezig om hun website of app er heel gelikt uit te laten zien, zonder dat het een bepaald doel dient. Als UX-designer probeer ik die twee werelden hand en hand te laten gaan”, zo legt Rudolf uit. “Natuurlijk moet het er mooi uitzien, maar het moet bovenal lekker werken en toegankelijk zijn. Je moet dus altijd in je achterhoofd houden dat je voor een doelgroep werkt. Als UX-designer ben ik daarom het gezicht van de klant, ik zorg ervoor dat zij gehoord worden. Om dat te bewerkstelligen, keer ik een organisatie helemaal om en kijk ik waar de pijnpunten liggen. Aan de hand daarvan kom ik met een vernieuwend plan. Deze voer ik waar kan ook zelf uit.”

Een van de organisaties die Rudolf mocht bijstaan, is staff capital. Founder Rick Simons is heel blij met zijn expertise: “Voor ons nieuwe project wisten we dat we een nieuwe aanpak nodig hadden. Rudolf wist dit te brengen én om te zetten in een vooruitstrevende, visuele ervaring die past bij onze doelgroep. Dit wist hij daarnaast ook nog eens goed in lijn te brengen met ons merk en merkwaarde.” Carolina Nijenhuis, Product Manager bij easyjobs, is het daar helemaal mee eens: “Voor onze nieuwe propositie wilden we de ervaring van onze doelgroep naar een nieuw niveau tillen. Hiervoor was het van belang om op een vernieuwende manier te kijken naar functionele oplossingen. Ik heb hiervoor heel prettig met Rudolf samengewerkt, omdat hij dit uitstekend door weet te vertalen naar een ervaring en look en feel die vrijwel automatisch aansluit bij de gebruiker en de tools/apparaten waarmee zij bekend zijn.” 

UXSTARS

Je hoeft maar een paar minuten met Rudolf te praten, of je weet al genoeg: hij ademt zijn vak. Grappig genoeg was hij vroeger helemaal niet met de digitale wereld bezig. “Ik was altijd een heel creatief kereltje. Ik tekende en schilderde veel en ging daarom naar het Cibap. Pas na wat jaren etaleren, stands bouwen en 3D-modeling, kwam ik in de digitale wereld terecht”, zo vertelt hij daarover. “Ik werkte bij verschillende bedrijven, maar toch bleef één gevoel altijd terugkomen: dit kan ik zelf ook.” Met Brandvizer nam hij deze stap. En met succes, want het ondernemerschap bleek Rudolf te passen als een jas. “Ik heb altijd enorm veel energie, zie overal kansen en uitdagingen. Daarom vind ik ondernemen ook zo fijn: ik kan helemaal zelf bepalen welke klussen ik wil doen en wanneer ik weer iets nieuws wil oppakken.” 

Stilstaan doet Rudolf in ieder geval niet graag, want naast Brandvizer is hij inmiddels ook druk met een nieuw project: UXSTARS. “Op een gegeven moment heb je als zzp’er je max bereikt, maar ik wil mezelf wel blijven ontwikkelen. Ik heb een tijdje overwogen om personeel aan te nemen, maar dan ben je meer aan het managen dan zelf uitvoeren. Ik zocht daarom naar een manier hoe ik wél kon groeien.” Dat werd UXSTARS: een invite only-platform waarop de beste freelance UX-designers van Nederland worden gekoppeld aan (inter)nationale top opdrachtgevers.

Rudolf richtte dit platform op met recruiter Frederieke Verhoeven. “Ik zag dat het voor veel bedrijven best lastig was om de juiste UX-designer aan te nemen. Want waarop selecteer je iemand als je niet de skills hebt om te bepalen wie nou écht goed is en wie juist niet? In onze community hebben wij deze selectie al gemaakt. Als je de screening haalt, krijg je toegang tot gave opdrachten. Voor designers is dat natuurlijk top, maar voor bedrijven ook. Zij hoeven alleen maar in onze community te kijken en weten dat ze daar het juiste talent gaan vinden.” Inmiddels heeft UXSTARS de eerste designers aan opdrachten gekoppeld. Dat maakt Rudolf trots, maar ook nóg ambitieuzer. “Het is mijn doel om UXSTARS succesvol op te zetten. Dit project heeft zoveel potentie en zoveel groeilijn, ik geloof er echt heilig in.”

Brandvizer
Paalweg 5
8141 RT Heino
06 43 42 60 82
rudolf@brandvizer.nl
www.brandvizer.nl  

Delen:

Deel dit artikel!