Elke reclame-euro wordt goed besteed dankzij uitgekiend advies van All-Inn

Effectieve reclamecampagnes met dank aan datasegmentatie

Natuurlijk heb je voldoende bedrijven die volledig overschakelen op marketing via online kanalen. Vaak met als argument dat je mee moet met de tijd en dat de offline media hun langste tijd hebben gehad. Als kind van deze moderne tijd kan Pim Jansen het argument begrijpen, maar hij gaat er niet (volledig) in mee. De directeur van All-Inn in Twello gelooft namelijk nog altijd in de kracht van print. Zeker als je kunt vertrouwen op het fenomeen datasegmentatie.

‘Wij kennen alle brievenbussen van Nederland’. Dat is de tekst waarmee de bussen van All-Inn dagelijks de weg opgaan. Een prachtige kreet die vertrouwen uitstraalt. Maar het ligt ook nog eens heel dichtbij de werkelijkheid. Met 4.000 bezorgers die door weer en wind de weekkranten en folders bezorgen, heeft het bedrijf de brievenbussen in Nederland aardig in kaart. En – dat is de grote plus van All-Inn – ze hebben goed in beeld welke bewoners de krant en folders uit de brievenbus halen. 

We hebben het dan niet alleen over de samenstelling van het gezin, maar ook over zaken als leeftijd, de grootte van de tuin en of er pak ‘m beet wel of niet wordt getennist. Dat soort gegevens komen dankzij datasegmentatie naar boven en helpt de klant dus om heel gericht zijn reclameboodschap weg te sturen. “Het heeft bijvoorbeeld geen zin om folders van grasmaaiers te verspreiden in een wijk waar alleen flats staan. Dankzij datasegmentatie kunnen wij selecties maken op basis van postcodes. Zodat mensen op basis van hun gazon de juiste grasmaaieraanbieding onder ogen krijgen.”

Brug slaan

Als we ons in Twello melden, loopt de maand november op z’n eind. Het is het moment dat veel winkels zoeken naar manieren om de klant over de streep te trekken de laatste Sinterklaasinkopen bij hem of haar te doen. “Ha”, lacht Jansen. “Dat doet me denken aan het verhaal van een spellenfabrikant. Het gehele marketingbudget ging op aan online promotie. Dan begint natuurlijk onze uitdaging. Via datasegmentatie zijn wij in staat geweest de wijken te achterhalen waar de meeste kinderen wonen die nog in Sinterklaas geloven. Daardoor was het mogelijk om gericht te folderen en dat leverde uiteindelijk 30% meer rendement op.”

All-Inn staat dus niet alleen voor zo goed mogelijk verspreiden, maar ook voor een gedegen advies. Om te voorkomen dat de klant teveel kiest voor een zendergestuurde aanpak in plaats van zich te verdiepen in de klant. Jansen illustreert het graag met een ander voorbeeld: een keten van doe het zelf bedrijven wilde voor de vierde achtereenvolgende week een folder verspreiden waarin de latex muurverf centraal staat. “Wij vragen ons dan af of het eigenlijk wel aansluit bij de behoefte van de consument. Misschien is hij – om maar iets te noemen – meer geïnteresseerd in afneembare verf in de kleur betonlook. Met onze datasegmentatie slaan we een brug tussen vraag en aanbod. En weet je dus ook waar je geen folders hoeft te verspreiden. Natuurlijk zetten we deze data ook online in. Hierdoor creëer je over de gehele breedte van de markt het juiste bereik.”

All-Inn
Koppelstraat 36
7391 AK Twello
0571 274 137
info@verspreidingen.nl
www.verspreidingen.nl

Delen:

Deel dit artikel!